توتر ! الجري نص الجدعنة ؟

امتحان هيحدد مصيرك باقي حياتك
انترفيو هيوصلك للشغلانة اللي بتحلم بيها
اجتماع هتقدم فيه بريزنتيشن قدام لجنة هتقيم كل كلمة هتنطقها
قرار جواز او انفصال
ليه بنعاني بشدة في الستريس ؟
تنفسك وضربات قلبك سريعة .. ضغطك عالي .. ريقك ناشف وبطنك مكركبة
تفتكر ليه ده بيحصل في جسمك .. دي مش تغيرات مفيدة خالص
ليه اجسامنا ممكن تكون بتشتغل ضدنا بالشكل ده ؟ ليه يبدو وكأنها بتصعب علينا الامور اكتر واكتر ؟
المصادر :
Why Zebras Don't Get Ulcers 1994 (3rd ed. 2004) book by Stanford University biologist Robert M. Sapolsky.
beckman institute for advanced science at the university of illinoi - lecture was recorded on September 22, 2016
arprojects.info/it/fydyw/p3KBaqqHl6Seo4Q

تحميل فيديوهات

عدد المشاهدات
285,874

تعليقات

  • قلب كبير لأحلي برنامج طبي

    Mahmoud AssasaMahmoud Assasa9 ساعات قبل
  • انتى يا دكتوره ايمان ماشاء اللة عليكى بحبك بجد كلامك مقنع ولسان ولباقة اللة يبارك فيكى استمرى انتى صح هما اللى خسروكى

    Om MustafaOm Mustafa10 ساعات قبل
  • كل ماشوفك احس اني رجل الي

    B.R.S. 2B.R.S. 211 ساعات قبل
  • wow wow wow watching this session made me happy and sad in the same time

    Marco MegalaMarco Megalaأيام قبل
  • بحبك جدا وبحب طريقتك الهاديه متابعك من القناه القديمه وفرحت جدا لما رجعتي تاني

    Tech NewsTech Newsأيام قبل
  • والنبي عسل

    anwar abdulhadianwar abdulhadiأيام قبل
  • ❤️❤️❤️❤️❤️

    Königin NoraKönigin Noraأيام قبل
  • You make the ARprojects a better place :'33❤️

    MarcelineMarcelineأيام قبل
  • Thank u انا عانيت من التوتر وبعدين القلق المرضي لفترة طويلة و فعلا لما صررت رياضية تغير الوضع

    nouna sciencenouna scienceأيام قبل
  • arprojects.info/it/fydyw/0rCgn7Gje2VxoGc

    Azaki Media الزاكي ميدياAzaki Media الزاكي ميدياأيام قبل
  • طب أنا معرفتش ولاد ال إيه دول يبقو مين فين امتى ازاى حد يعرف إنتى عملتيلى استرس والله لما سمعت التيييييت

    chef metwalychef metwalyأيام قبل
  • 🧡🧡

    عالم الحظعالم الحظ2 أيام قبل
  • حتى الفيديو يخليك تتوتر 😂💔

    MaryamMaryam2 أيام قبل
  • الموسيقي صوتها واطي علوها شويه 🤤

    Moneeb EltiganeMoneeb Eltigane2 أيام قبل
  • لدينا دحيح تاني. أتحدى أي واحد يأتيني بكلمة الله في فيديوهات السيدة الإسبتالية

    Mohamed AzrakanMohamed Azrakan2 أيام قبل
  • كلام جميل جدا

    Niman AbdirizakNiman Abdirizak2 أيام قبل
  • م فهمت الطووووووطى💔🤔

    mamo_7amd 1990mmamo_7amd 1990m2 أيام قبل
  • Perhaps I see you in another life.

    mamo_7amd 1990mmamo_7amd 1990m2 أيام قبل
  • مجهود رائع يا دكتورة شكراً ليكي ،، اتمني حلقه عن اضطراب الشخصية الحدية و السرطان. Ashraf

    penguin intpenguin int3 أيام قبل
  • ❤️❤️

    Talal AbdelghanyTalal Abdelghany3 أيام قبل
  • برنامجك رائع ..شكرا لاستمرارك

    RidhaRidha3 أيام قبل
  • بارك الله بك ووفقك على هذه المعلومات القيمة وما تبذليه من مجهود كبير

    faisal shifaisal shi3 أيام قبل
  • <a href="#" class="seekto" data-time="270">4:30</a> المخ الي ايمان بتتكلم عليه: لماذاا نححنن هناااا سؤاااللل صعبب سؤااال صعبب!!

    magda_chanmagda_chan3 أيام قبل
  • مش عارف ليه لما عملت حادثه مكنتش متوتر

    Omar KillerOmar Killer3 أيام قبل
  • ❤️

    علي سلام حسنعلي سلام حسن3 أيام قبل
  • موفقه ياقمر

    Youmna MostafaYoumna Mostafa4 أيام قبل
  • عيدي الكلام فحوار الكمامة دا عشان ثبت عدم صحته

    Aya TahaAya Taha4 أيام قبل
  • Welcome to the club😂💙

    Ghaz ¡Ghaz ¡4 أيام قبل
  • استرس عالى جدا

    محمد نجاتي سليمانمحمد نجاتي سليمان4 أيام قبل
  • 👑👑👑👑👍💙💙😷😷

    Lüdãñę _Lüdãñę _4 أيام قبل
  • لما اجدادنا "طورناه" زمان ،ما نعملوا ابديت النهردة كمان و نخلص! الفيديوا يحتوي معلومات مع جرعات الحاد عالماشي احنا هنا ليه !!! طوروه اجدادنا!!

    Mohammed LamineMohammed Lamine4 أيام قبل
  • السلام عليكم يا دكتورة استاذنك انزل فيديوهاتك علي الفيس ؟

    محمد محمدمحمد محمد4 أيام قبل
  • بحب اشفك

    Apo malak ElmansouryApo malak Elmansoury4 أيام قبل
  • مبدع جداً هذا البرنامج يااارب ما يوقف 💛💛🙏😻

    Shatha AL.ZShatha AL.Z4 أيام قبل
  • استمري د/ ايمان من اليوتيوبر اللي بجد يستفاد منهم كتير جدا مش بحس اني بهدر وقت علي الفاضي بالعكس بستفاد وبفهم حاجات كتير جدا جزاكي الله كل خير 😍😘⁦♥️⁩

    Aya EL-shaerAya EL-shaer5 أيام قبل
  • الحلقة جمييييييلة وتتكلم عن موضوع فعلاً مهم جدًا يعطيك العافية د. إيمان

    Jony 4Jony 45 أيام قبل
  • علي رأي المثل الدنيا مترو و الشمال كترو حلقة أكتر من واقعية استمري

    Mohamed AliMohamed Ali5 أيام قبل
  • أوف أوف أوف، تو بس أنتبه إن الإسبتالية رجعت ولكم باااك يا أحلى إيمان الإمام ودي الإسبتالية!!!!!!!!!!!

    Eman ShmasEman Shmas5 أيام قبل
  • ماشاء الله ابداع في التقديم

    بشار درويشبشار درويش5 أيام قبل
  • موضوعاتك هايله ..بس ياريت لو تتكلمي اسرع شويه عشان مانمش منك لو سمحتي

    HISHAM EL SISIHISHAM EL SISI5 أيام قبل
  • نتايج الستريس بتاعتي 1 قولون عصبي و انا معديتش عشرين سنة 😧 2كركبة المعدة كانت بتعملي احراج لا متناهي فالنتيجة حاجة كده أقرب لمرض الرهاب الاجتماعي😣😣 3تضييع فرص كانت ممكن تغير حياتي بسبب التوتر و تفكيري اتشل 😢 4 توتر دايم بشكل غير طبيعي الهو كنت بخاف اتوتر 😨فبتوتر😂ولما الاقيني اتوترت😑اتوتر اكتر😟😟 بس بعدين الحياة احبطتني و انا أحبطت من نفسي لدرجة ان انا مبقاش فارق معايا اي حاجة أصلا فمبقيتش بتوتر لأن انا بقيت عندي لا مبالاة لو صحيت لقيت كوكب الأرض بيولع مثلا 😑😑و اظن ان انا تقريبا كده بدخل في اكتئاب 😮

    Moatasem AliMoatasem Ali5 أيام قبل
  • كل يوم هو يوم طواريء افتكرت ايام مبارك😅😅

    Moatasem AliMoatasem Ali5 أيام قبل
  • مجرد الاستماع لكِ امر يخفف من التوتر

    Haneen AltamimiHaneen Altamimi5 أيام قبل
  • <a href="#" class="seekto" data-time="44">0:44</a> انا نفسي اصارح الكراش 😂😢😂😢😂😢

    احمد الاشطوخياحمد الاشطوخي5 أيام قبل
  • عاش اوي علي الريمونتادا الفترة دي ...

    Mohammed AlaaMohammed Alaa5 أيام قبل
  • أنتي عظيمة و انتي هدية من ربنا لينا 😍

    Mody ElSayedMody ElSayed6 أيام قبل
  • من أشد معجبي البرنامج ❤❤❤ واتمنى ان كان من المقدرة تغيير الموسيقى الخلفية لانها تصيبني بالتوتر 😂😂 ومن أجل التنويع بردو

    Dodo AhmedDodo Ahmed6 أيام قبل
  • الثنيه ال4 انا: كلب بلدي كان بيجري ورايا😂😂

    『TM』 Gaming『TM』 Gaming6 أيام قبل
  • اجمل ديسلايك و ريبورت للفيديو الذي يحقن المجتمع بمزيد من الجهل و التأخر ...شيء لا تفهمين به لا تتحدثي به

    Trade TrustTrade Trust6 أيام قبل
  • عفوا هل هذا الفيديو هو عباره عن تحميل المزيد من التوتر على من لديهم امراض نفسيه..... ما هذا الهراء الذي ينتشر في هذا الزمن ......يا مقدمة هذا المقطع قولي خيرا او اصمتي ..... الأمراض النفسيه في هذه الأيام تتعدى مخيلتك و تفكيرك المتأخر .... يبدو انه حان الوقت لنبذ الذين يدعون العلم و هم فقط عالة على المجتمع كهذه العينه المتأخره و الجاهله في المجتمع ...هذا و انا اتحدث من خبرتي في علم النفس و تخصصي المتعمق في علوم النفس في الإنسان و الخبرات

    Trade TrustTrade Trust6 أيام قبل
    • هي تنشر الفكرة فقط لا أكثر ، لا تزيد التوتر و لكن توصل لنا فكرة مع احترامي الشديد لك و لكنها لم تتدخل في دراسة علم النفس

      Eman RashedEman Rashed5 أيام قبل
  • I just love your videos, Yet I felt more stress after this episode :D

    none ya businessnone ya business6 أيام قبل
  • الاسد جعان🐆 نرميلو فشار 😂😂

    AhmedAhmed6 أيام قبل
  • ❤️❤️❤️❤️👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

    eyad gamaleyad gamal6 أيام قبل
  • المبدعة👌🏻❤️

    osama samawiosama samawi6 أيام قبل
  • وانا بلعب ببجي

    الفخم محمدالفخم محمد6 أيام قبل
  • حمدالله على السلامه فرحت اوى برجوعك واخيرا ❤️❤️❤️🎊🎈🎈🎈💋🌹

    ايمان الهوارىايمان الهوارى6 أيام قبل
  • ادعولي ربنا يعديلي السنه دي ع خير وادخل الكليه الي نفسي فيها❤

    الحمد للهالحمد لله6 أيام قبل
  • حمد الله عل السلامه❤️❤️

    محمد عليمحمد علي7 أيام قبل
  • ممكن تعملي حلقه عن اضطراب القلق

    Marvel MagdyMarvel Magdy7 أيام قبل
  • حلوة الحلقة ايمان انتبهي ايديكي مبينين كتير حرام

    selena Khwanselena Khwan7 أيام قبل
  • دعواتكم يا جماعه ثانويه عامه

    kero aprahimkero aprahim7 أيام قبل
  • نضم ع بعض يا جماعه ❤️😂😂😂😂😂

    karim ghobashykarim ghobashy7 أيام قبل
  • انا حاسس انني عندي مرض (نفسي) يخليني احس اعراض امراض اللي اسمع اي حد يتكلم عنهم خاصة لو مرضت بنفس المرض من قبل مثلا لو حد قال عندي صداع احس بصداع و لو حد قال حرارتي مرتفعة احس بحرارة (و احيانا الاقي عندي حرارة بالفعل!) و انا بتفرج ع الفيديو حسيت بstress و ما كملتش الفيديو !

    Houssem HoussemHoussem Houssem7 أيام قبل
  • يا جماعة هي بتشتم بجد لمل بييجي الصوت ده

    Mohamed El fatehMohamed El fateh7 أيام قبل
  • الي جاله سترس من الحلقة يقف جمبي 😥

    boods boyboods boy7 أيام قبل
  • <a href="#" class="seekto" data-time="577">9:37</a> ليه التشفير ي دكتوره ايمااان ليه

    Hussain AlmousaHussain Almousa7 أيام قبل
  • جميل! عقبال ما نعمل عمل مشترك ..

    ElhaithamElhaitham7 أيام قبل
  • انا جالي توتو وأنا بتفرج علي الحلقة

    CRUTCHGAMINGCRUTCHGAMING7 أيام قبل
  • انا هنا ليه،،،، احنا هنا ليه؟؟؟ وما خلقت الجن والإنس الا ليعبدون

    Sl AmSl Am7 أيام قبل
  • اجمل حلقة بالمحتوى وشرح الك و يلي عم يقدمو نفس النوع شكرا جزيلا جدا جدا

    Ali AjjoubAli Ajjoub7 أيام قبل
  • الفديو طويل زيادة عالمعلومات الي فيه، بس ستيل عاش

    Ahmed HeshamAhmed Hesham7 أيام قبل
  • الله بجد انتى جميله 👏👏👏 برافو

    Ramy WaheedRamy Waheed7 أيام قبل
  • من فضلك يا دكتور اعملي حلقة عن فيروس نقص المناعة المكتسبة الايدز لو سمحتي 🙏🏻🙏🏻

    احمد محمداحمد محمد7 أيام قبل
  • نتائج الستريس عالولاد بيقهر

    Marwa AlhamwiMarwa Alhamwi7 أيام قبل
  • ياريت حلقة عن الربجيمات المختلفة متل الكيتو و غيرو

    Marwa AlhamwiMarwa Alhamwi7 أيام قبل
  • هوا انتي كنتي بتاولي ولاد ايه 🤔

    Moataz AhmedMoataz Ahmed7 أيام قبل
  • قلبااااي❤️

    Dr Mahmoud KhairyDr Mahmoud Khairy7 أيام قبل
  • جزائري 🇩🇿 اسلوب تقديمك وكمية المحتوى الممتاز جعلتني ببساطة اعشق قناتك وفيديوهاتك ❤❤❤

    One StudioOne Studio7 أيام قبل
  • المقدمه اثبتت لي ان ماعمري توترت 😂😂😂

    Feras MahmoudFeras Mahmoud7 أيام قبل
  • انت اجمل دكتور شوفتها بتمني تستمري في تقديم الفيديوهات

    Sali ElkurdeSali Elkurde7 أيام قبل